Règles du jeu

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PISTES POUR L’ANALYSE D’EXTRAITS DE FILMS
Choisir d’accompagner le visionnage de certains plans-séquences par des photogrammes (captures d’écran) des différents moments-clés du plan. Retrouver le trajet de la caméra par rapport aux personnages (plan au sol ou reconstitution avec les élèves).
On peut aussi imaginer comment ce plan-séquence pourrait être découpé en plusieurs plans.
« Animer » (au sens figuré) les images fixes – peintures, photographies – repérées par Cinema en curs,  qui seront présentes sur le DVD d’extraits de films, c’est à dire inventer de petites fictions inspirées par ces images, en imaginant le genre de plan-séquence qui leur correspondrait.

EXERCICES
1/ Regarder
Minutes Lumière : enregistrer le monde autour de soi.
A la manière des opérateurs Lumière, chaque élève filme sa minute, une minute en plan fixe (intérieur ou extérieur) mais sonore.
Choisir un lieu, un sujet, un moment et enregistrer, sans mise en scène.
Une seule minute par élève, et l’on attend que tous les élèves de l’atelier aient réalisé leurs minutes pour les visionner toutes ensemble.
En cas d’effectifs importants, on peut demander aux élèves de repérer des lieux ou des sujets en petits groupes, mais au sein du groupe, chacun doit ensuite filmer une minute différente, dans ce lieu ou sur ce sujet, en choisissant son cadre, son moment, etc.
A noter : tous les participants (enseignants, intervenants, et si possible partenaires culturels) se risqueront également à filmer leur minute Lumière.

2/ Raconter
Raconter une courte situation, qui sera filmée en plan-séquence (2 à 3 minutes maximum par version) :
-d’abord filmée en plan fixe
-puis avec une caméra mobile.
Indiquer à quelle matrice parmi la typologie du DVD (ou autre) s’apparente le plan-séquence réalisé : double-scène, récit d’une histoire, plan contemplatif, performance physique,  changements pendant le plan, bifurcation, etc.
On prêtera une attention particulière au son dans cet exercice.

FILM ESSAI
« A un moment, le (ou les) personnage(s) fait une rencontre qui le trouble. »
Réaliser un film (8 à 10 minutes maximum) qui peut être découpé, avec montage, mais qui inclura plusieurs plans-séquences.
Dans un des plans-séquences, la caméra devra oublier le ou les personnage (s), devenir autonome, suivre un autre chemin, puis elle retrouvera son ou ses personnages. Ce moment engendrera une émotion ou une sensation chez le spectateur.


ENGLISH VERSION
The Long Take Rules of the Game
Tips for Analysing the Film Clips
You can chose to accompany your viewing of the Long Take clips by using screen captures, still photos grabbed by computer from the clips, of the key moments of the excerpts you chose to look at. You can retrace the journey of the camera in relation to the characters by either drawing up a floor plan and marking it on it, or acting it out physically with your students.
You can also note where the Long Take could have been broken up to make it in to a series of shots, rather than as one Long Take.
Use the still images included on the DVD of film clips to sketch out ideas for short scenes. Discuss which kind of Long Takes would best serve the groups to tell the story of their scene in the way they want.

Exercises
1. Watching: Lumière Minutes – Recording the World Around You

Each participant will film a minute of material in the manner of the Lumière Brothers. The shot will be from a fixed position, lasting one minute and include the sounds recorded on location at the time of filming. The minutes can be filmed either inside or outside. Chose a place, a subject, a moment and record it, with out influencing anything in the shot. Once each student has recorded their minute, show all of the clips they have made together in one go.

You can ask your groups to chose locations for their minutes together in small numbers. Within those groups each participant must film a different moment, in the location chosen, or about the chosen subject, making sure to set up their own framing and chose the right moment for themselves.
It is requested that all the participants in the project, including teachers, group leaders, film makers and cultural partners put themselves in the firing line and also film their own Lumière Minute.

2. Create A Short Scene
Create a brief scene which will then be filmed using a Long Take.
• Film the scene from a fixed point
• Then film the same scene with a moving camera
Each version must be between 2 – 3 minutes long.
Indicate which type of Long Take you are using in the title card for the clip. Types as indicated in the DVD of film clips include: double scene; telling a story; a contemplative shot; a physical performance; changing during the shot; split focus etc. Particular attention will be paid to the use of sound in this exercise.

3. Group Film A troubling encounter: At a certain moment a character or characters have an encounter which troubles them.
Create a film around the provocation above which includes several Long Takes. The film can be edited together, including elements of montage if you so wish. The film will last a maximum of 8 -10 minutes. In one of the Long Takes the camera must forget the character or characters and become autonomous, follow another path and then find the character or characters again. This section should create an emotional or sensational response in the viewer watching the clip.

Blog
Before the end of November each participant group should present themselves to the others on the blog using photos. These will include:
• A photo of the group • A photo of your work space • A photo of your school / centre and the area around it. • A photo of a space near to your workspace that your group finds inspiring, stating what interest them about the space.
Throughout the course of the year you can contribute to the blog when you like. Things you may like to put up on the blog include:
• Films that you’ve seen • Excerpts of any thoughts you have on any of the films and clips you’ve seen • Any of your own discoveries about the subject and film making • Photos of the group at work in rehearsal and filming • Anything else that you think useful to share with the rest of the group
All of the Lumière Minutes from across the project will be brought together and shared on line. Make the most of the blog, it’s a chance to exchange your perspectives on the project and your findings with other groups, before meeting them in person later in the year. Posts can be sent by participants, tutors, teachers, film makers and cultural partners.




EM PORTUGUES
O Plano-Sequência
Regras do Jogo

Pistas para a análise de trechos de filmes:

Escolher alguns planos-sequência e extrair fotogramas (capturas de tela) de alguns momentos-chave. Investigar assim o trajeto da câmera em relação aos personagens (através de uma planta baixa, ou de reconstituição com os alunos).

Podemos também imaginar como este plano-sequência poderia ser decupado em vários planos.

Animar as imagens estáticas (pinturas, fotografias) selecionadas pelo Cinema en Curs, que estarão presentes no DVD de trechos, ou seja, inventar pequenas ficções inspiradas por estas imagens, que seriam filmadas em planos-sequência (com movimentos de câmera e/ou dos personagens).

Exercícios:

1) Minutos Lumière: registrar o mundo ao meu redor

À maneira dos irmãos Lumière, cada aluno filmará o seu minuto, com câmera fixa (interior ou exterior), porém, este minuto será sonoro. Escolher um lugar, um tema, um momento e gravar, sem encenação.
> Um só minuto por aluno. Esperar que todos os alunos da oficina tenham realizado seus respectivos minutos para então exibir, em sala, todos os minutos juntos.
Em caso de grupos muito numerosos, podemos pedir aos estudantes que escolham lugares ou temas em pequenos grupos. Porém, dentro de cada grupo, cada aluno deverá filmar um minuto diferente, neste lugar ou sobre este tema, escolhendo o seu enquadramento, o seu momento etc.

Observação: Todos os participantes (professores, cineastas e, se possivel, parceiros culturais) deverão se arriscar a filmar seus Minutos Lumière.

2) Contar

Contar uma curta história, filmada em plano-sequência (2 a 3 minutos, no máximo, por versão):
> primeiro com um plano fixo
> depois, com a câmera em movimento.
Indicar a qual matriz da tipologia do DVD (ou outra) se afilia o plano-sequência realizado: cena dupla, narração de uma história, plano comtemplativo, performance física, mudanças durante o plano, bifurcação etc. Devemos prestar uma atenção especial ao som, neste exercício.

Filme-ensaio:

« Em um determinado momento, o(s) personagem(ns) encontra(m)…. »
Realizar um filme (8 a 10 minutos no máximo) que inclua 2 ou 3 planos sequência. O conjunto do filme deverá ser decupado, com montagem: o recurso aos planos-sequência deverá corresponder a intenções específicas.
Em um destes planos-sequência, a câmera deverá esquecer o(s) personagem(ns), tornar-se autônoma, seguir um outro caminho, e mais tarde reencontrar seu ou seus personagem(ns). Este momento deverá provocar uma emoção ou sensação particular no espectador.


DEUTSCH

Spielregeln

Hinweise zur Analyse der Filmausschnitte

Die Sichtung einzelner Plansequenzen durch die Betrachtung von Filmstills verschiedener Schlüsselmomente. begleiten Verfolgen der Kamerabewegung in Bezug auf die Figuren (durch eine Zeichnung in Aufsicht oder das Nachspielen der Szene mit den Schüler/innen). Man kann auch darüber nachdenken, wie eine Plansequenz in verschiedene Einstellungen aufgelöst und montiert werden könnte.

‚Beleben’ (im übertragenen Sinn) der fixen Bilder – Gemälde, Fotografien –, die von von Cinema en curs zusammengestellt wurden und auf der DVD verfügbar sind, d.h. erfinden kleiner Geschichten, die von diesen Bildern inspiriert sind, indem die Plansquenz imaginiert wird, die ihnen entsprechen würde.

Übungen (Filmpraxis)

1/Beobachten: die Umgebung aufzeichnen

Jede/r Schüler/in dreht in der Art der Lumiére-Kameraleute, eine Minute als fixe Einstellung (drinnen oder draußen), aber mit Ton.
Es gilt einen Ort, ein Motiv, einen Moment zu auswählen und aufzuzeichnen, ohne zu inszenieren.
Jede/r Schüler/in dreht jeweils nur eine Minute, und danach sichten alle Schüler/innen die gedrehten Einstellungen gemeinsam.
Bei großen Klassen können die Schüler/innen Orte oder Motive in kleinen Gruppen suchen, bevor jede/r an diesem Ort oder mit diesem Motiv eine eigene Minute filmt, indem er / sie den Kader, den Moment usw. wählt.

Achtung: Alle Teilnehmer/innen (Lehrer/innen, Filmschaffende, Kulturelle Partner) riskieren es ebenfalls eine Lumière-Minute zu filmen.

2/Erzählen

Erzählt eine kurze Situation, die als Plansequenz gefilmt wird (maximal 2 bis 3 Minuten)
– zunächst mit fixer Kamera
– danach mit bewegter Kamera
Gebt an, welchem Typ der Plansequenz (nach der Typologie der DVD) diese Plansquenz entspricht: doppelte Szene, Erzählung einer Geschichte, reflexive Einstellung, physische Performance, Änderungen während der Einstellung, Verzweigung usw.
Besondere Aufmerksamkeit sollte dabei dem Ton gewidmet werden.

Film

„Die Figur(en) macht (oder machen) zu einem Zeitpunkt eine Begegnung, die sie beunruhigt oder durcheinanderbringt.“

Dreht einen Film (8 bis 10 Minuten maximal), der geschnitten werden kann, der aber mehrere Plansequenzen enthält. In einer der Plansequenzen wird die Kamera die Figur(en) vergessen und autonom einen anderen Weg verfolgen, bevor sie die Figur(en) wiedereinfängt. Dieser Moment wird beim Zuschauer eine Empfindung oder ein Gefühl hervorrufen.


CATALAN
REGLES DEL JOC
PISTES PER L’ANÀLISI DE FRAGMENTS FILMS

– Fer captures d’alguns plans- seqüència en diferents moments clau del pla. 
– Dibuixar els moviments de la càmera en relació als moviments dels personatges (sobre planta)
– Representar aquests moviments corporalment (diversos alumnes representen els elements en joc: càmera, personatges…)
– Imaginar com es podria planificar el pla-seqüència en diversos plans.
– Animar pintures i fotografies (seleccionades per Cinema en curs) inventant petites ficcions i imaginant com seria un pla-seqüència del qual la pintura/fotografia formés part.
 
EXERCICIS
1/ Mirar

Minuts Lumière: registrar el món al voltant nostre
Nota: Es proposa que també els docents, intervenants i organitzadors del projecte filmin el seu Minut Lumière.
 
2/ Narrar
Filmar una curta  situació en pla-seqüència (màxim de 2 a 3 minuts) de dues maneres:
– primer en un pla fix
– després amb la càmera en moviment
Indicar a quina tipologia de plans-seqüència dels DVD es vincula el pla realitzat: escena-doble, relat d’una història, pla contemplatiu, performance física, transformacions durant el pla, bifurcació, etc.
Es farà especial atenció al so.
 
 
FILM- ASSAIG
« En un moment del film, una trobada afecta emocionalment el/s personatge(s. »
El film tindrà una durada d’entre 8 i 10 minuts que podrà integrar plans muntatges, i que contindrà diversos plans-seqüència.
En un dels plans-seqüència la càmera deixarà el personatge, esdevindrà autònoma, i després tornarà al personatge. Serà un moment que generi una emoció o sensació en l’espectador.

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